OM Volkswagen – bag om Tysklands største bilfabrikant

VW’s historie kan dateres hele vejen tilbage til 1930 i Tyskland. Efter mere end 90 år er bilproducenten endt som den største producent af biler i Tyskland og det andet største i resten af verden.

I starten af 1930’erne var der mange tyskere, der benyttede sig af motorcykler som deres motoriserede transportmiddel. Kun de mest velhavende tyskere havde automobiler. Den tyske bilindustri, der i sidste ende blev hjemmet for VW, byggede næsten udelukkende eksklusive køretøjer.

En autodesigner ved navn Ferdinand Porsche lobbyede tyske bilfabrikanter til at producere en bil, der kunne køres af de tyske masser. En bil, der var billig at producere. I 1931 byggede han sin egen prototype, som han kaldte Volksauto. Den kan nærmest direkte oversættes til dansk som ”Folkets vogn”.

Denne bil kan anses som den egentlige første generation af VW biler, da selve designet lignede meget den almindelige Beetles bil, der i sidste ende er ikonisk for Volkswagen. På trods af hans indsats blev det først til gængeligt for den almene tysker, da den tyske kansler involverede sig i produktionen af biler til masserne, at det tog fart. Denne kansler er dog ikke kendt for sin indvirkning på bilindustrien, da han skulle påvirke resten af verden for bestandigt.

I 1933 involverede Adolph Hitler sig personligt i produktionen af motoriserede køretøjer til det tyske folk. Han havde en ide om at vise, hvad tysk teknologi kunne. Og for at gøre det henvendte han sig til Porsche og bilen Volksauto.

I sidste ende blev Volksauto sat i produktion, og flere og flere tyskere fik muligheden for at købe den klassiske bil.

Volkswagen blev militariseret og brugt i krigen

I 1939 var hele Europa i krig. Og de civile udviklingsprojekter inden for bilindustrien blev omlagt til at understøtte den tyske krigsmaskine. Det gjaldt også VW. Det betød dog også, at den civile produktion af biler blev sat i bero, og der skete ikke meget på udviklingsfronten (bortset fra den militære side).

Efter slutningen på 2. verdenskrig blev Volkswagen fanget under den engelske zone. Den oprindelige plan var at afmontere fabrikkerne og sende dem tilbage til England. Det endte dog med ikke at ske. Fabrikkerne blev sat til at producere i Tyskland under Engelsk overvågning. I denne periode blev den kendte, gamle Beetle mere og mere kendt i hele verden. Og selvom bilen bar præg af det gamle Tyskland, det rige, som netop var besejret, var bilens design samt billige produktion attraktiv for mange almindelige mennesker. I sidste ende spredte bilen sig også ud til resten af verden, især England og USA.

Volkswagen i Danmark

I Danmark er der også mange, der ejer en Volkswagen bil. Det er faktisk en af de mest populære biler i hele landet. Det er alt fra de billige bybiler til de mere eksklusive køretøjer, man kan erhverve sig. Priserne varierer fra de små 100.000 kroner til flere millioner for de mest omkostningsfulde biler. Det betyder også, at mange danskere en gang i mellem skal have en ny VW nøgle, da man kan risikere at miste den. Autolåse Marschall er Danmarks førende inden for VW nøgler, og du kan derfor trygt og sikkert kontakte dem allerede i dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *